Dlaczego pociągi jeżdżą ‚wiecznie’ opóźnione?

Każdego dnia koleją z Celestynowa wyrusza kilkaset osób, by dojechać do szkoły, na uczelnię i do pracy. W ostatnim czasie coraz częściej pojawiają się opóźnienia, których wytłumaczenie podróżnym nie należy do łatwych. Niestety utrudnienia, które towarzyszą nam w codziennych podróżach potrwają jeszcze co najmniej rok (zastępcza komunikacja autobusowa będzie zależna od przyjazdu pociągów na stację przesiadkową). Dlaczego tak jest?

  1. Między stacjami Otwock i Pilawa znajduje się tylko jeden tor. Opóźnienie jednego pociągu automatycznie powoduje to samo u drugiego, gdy ten musi zaczekać na zwolnienie szlaku. Możliwe są mijanki na stacjach w Celestynowie i Zabieżkach, a nieco ponad 20 lat temu także w Pogorzeli.
  2. Na jednotorowym odcinku zainstalowane są jedne z pierwszych, a także najstarszych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zabudowano je w 1961 roku i służą do dziś. Są one wyjątkowe, bo inne względem wyrobionego nieco później standardu w całym kraju. Warto zaznaczyć, że są to prawdopodobnie jedne z ostatnich takich urządzeń w Polsce, co oznacza problem z częściami zamiennymi.
  3. Odległość między stacjami także może powodować opóźnienia. Dotyczy to w szczególności odcinka Otwock-Celestynów, który rozkładowy pociąg pokonuje w 14 minut. Dawniej istniała możliwość krzyżowania pociągów także w Pogorzeli, co ułatwiało niwelowanie opóźnień oraz ich zapobieganie.
  4. Modernizacja linii kolejowej, a tym samym prace budowlane często powodują awarię istniejących już urządzeń. Wystarczy aby jeden kabel został przejechany/przecięty przez koparkę, aby wymusić rozkazowe sterowanie ruchem kolejowym.
  5. Tabor również przyczynia się do opóźnień. Nie oszukujmy się, od wielu lat widać różnice w traktowaniu pasażerów przez Koleje Mazowieckie na poszczególnych liniach. Każda ma „swój” tabor: Działdowo – Elfy, Siedlce – Flirty, Skierniewice – Impulsy, a Dęblin, Celestynów, Pilawa, Łowicz i Sochaczew niezastąpione „kible”. Co wydaje się najzabawniejsze, do awarii najczęściej dochodzi nie w klasycznych pociągach EN57, a w jego pochodnych modernizacjach. Warto zaznaczyć, że po zakończeniu modernizacji, Koleje Mazowieckie zamierzają wprowadzić do obsługi na trasie Celestynów-Sochaczew pociągi Flirt 2, których produkcja ruszyła w siedleckich zakładach Stadler.
Top