Miały jeździć do Celestynowa, pojadą do Działdowa – KM odebrały pudła nowych wagonów FLIRT

Pudła nowych wagonów EZT FLIRT trafią niebawem do zakładu Stadler Polska w Siedlcach, gdzie rozpocznie się ich zabudowa. Dwa pierwsze, z sześciu zamówionych w maju 2018 roku pojazdów, zostaną wprowadzone do eksploatacji na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku na linii Warszawa – Działdowo. Warto dodać, że pierwotnie pierwsze składy miały zostać przeznaczone do obsługi połączeń Sochaczew – Warszawa – Celestynów.

Sprostowanie artykułu

Kolejne cztery będą dostarczane sukcesywnie do końca I kwartału 2020 roku. Zgodnie z umową ramową Stadler wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w tym 61 pięcioczłonowych i 10 dwuczłonowych.

Odbiory pierwszych gotowych pudeł wagonów odbyły się w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Szolnok na Węgrzech. Delegacja Kolei Mazowieckich dokonała na miejscu odbioru pudła wagonu pomalowanego, pudła przed malowaniem, a także podwozia jednego z wagonów.

– Realizacja zamówienia na pierwszych sześć pociągów FLIRT przebiega zgodnie z planem. Dokonaliśmy szczegółowej weryfikacji parametrów technicznych, w szczególności wymiarów wagonów, jakości spawów, czy też grubości powłok lakierniczych. Jesteśmy zadowoleni z jakości produktu firmy Stadler – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Pudła pociągów FLIRT są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż pudła stalowe, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych (EN 12663) i zderzeniowych (EN15227).
– Niższa masa pojazdu to niższe zużycie energii, a także niższe koszty jego utrzymania, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Te aspekty są szczególnie istotne dla przewoźnika, który użytkuje tabor przez wiele lat – podkreśla Magdalena Dankowska, Dyrektor Projektu w Stadler Polska.

Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 ezt, pierwsze sześć pojazdów zobaczymy na trasie Warszawa – Działdowo.

Pociągi zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).

Umowa na dostawę pierwszych 6 pojazdów, z kontraktu przewidującego zakup 71 ezt, została podpisana w maju ubiegłego roku. Jej wartość to 205,8 mln zł (brutto). Kwota obejmuje nie tylko zakup pojazdów, ale także świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkolenia pracowników. Projekt pn. „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijne dofinansowanie to 96,16 mln zł.

Koleje Mazowieckie

2 myśli na temat “Miały jeździć do Celestynowa, pojadą do Działdowa – KM odebrały pudła nowych wagonów FLIRT

  • 20 lutego 2019, 01:28 o 01:28
    Permalink

    “pierwotnie pierwsze składy miałyby zostać przeznaczone do obsługi połączeń Sochaczew -Warszawa-Celestynów”-jako mieszkanka gminy Celestynów , często korzystająca z usługach Koleii Mazowieckich , chciałabym się dowiedzieć
    , dlaczego zmieniono decyzję na rzecz obsługi linii Warszawa – Działdowo ???……. też by się przydaľo trochę nowoczesności, poczucia komfortu I poprawy bezpieczeństwa!

    • 20 lutego 2019, 08:14 o 08:14
      Permalink

      Pewnie dlatego że od maja PLK zamyka linie.

Komentarze są wyłączone.