Transport publiczny w Gminie Celestynów – nie wszędzie da się dojechać

Od kilku lat w Polsce coraz powszechniejsze staje się wykluczenie komunikacyjne. Ma ono miejsce także w miejscowościach położonych na obszarze Gminy Celestynów. Choć problem nie jest wielki ze względu na funkcjonowanie kolei i prywatnych linii autobusowych, to są miejscowości „odcięte” od jakiegokolwiek środka komunikacji zbiorowej.

W Celestynowie mieszka około 5 tysięcy mieszkańców. Jest to miejscowość bardzo dobrze skomunikowana.  Porównując z innymi stolicami gmin, Celestynów zajmuje czwarte miejsce po Józefowie, Otwocku i Karczewie pod względem połączeń komunikacji publicznej ze stolicą powiatu oraz Warszawą. Liczne połączenia kolejowe zapewniane przez Koleje Mazowieckie oraz autobusowe zapewniane przez MiniBus Karczew i innych lokalnych przewoźników sprawiają, że nie ma większego problemu by w ciągu dnia dojechać do większych miast. UTJ Wołoszka zapewnia także 3 połączenia szkolne do Kołbieli zapewniając tym samym transport uczniom liceów w Mińsku Mazowieckim. Trudniej dostać się w kierunku Garwolina, gdzie dojedziemy tylko na przedmieścia pociągiem. Nie ma możliwości bezpośredniego dojazdu do stolic gmin: Karczew, Osieck i Sobienie-Jeziory. Aby dostać się transportem zbiorowym do tych miejscowości trzeba najpierw dostać się do Otwocka.

Oprócz Celestynowa do miejscowości bardzo dobrze skomunikowanych można zaliczyć również mniejsze: Dąbrówkę, Glinę, Pogorzel Starą Wieś i Zabieżki. Tutaj oferta połączeń jest bardzo podobna, zapewniana przez tych samych przewoźników. Dojazd do Otwocka i Warszawy nie stanowi większej bariery.

Miejscowości, gdzie transport publiczny działa, ale nie zapewnia odpowiedniej ilości połączeń to Ostrów i Ostrowik. Aby dojechać stamtąd do Celestynowa, stolicy gminy należy najpierw dojechać do Otwocka lub Kołbieli. Połączenia te zapewnia UTJ Wołoszka, jednak ostatni autobus wyrusza w trasę w okolicach godz. 16:00 – jest to bardzo wcześnie. Do Warszawy dostać można się autobusami jadącymi szosą lubelską, np. Wisiński, PKS Garwolin, PKS Łuków i inne. Dla mieszkańców tych miejscowości trudno jest załatwić sprawy na szczeblu lokalnym, natomiast najłatwiej dojechać jest do Warszawy.

Dyzin, Jatne, Lasek, Podbiel, Ponurzyca, Regut i Tabor to miejscowości całkowicie odcięte od regularnych połączeń autobusowych. Aby dojechać do Celestynowa trzeba posiadać własny samochód lub zabrać się z uczniami jedynym, porannym autobusem szkolnym. W wakacje dojazdu, nawet do stolicy gminy, nie ma wcale. O dojeździe do Otwocka lub Warszawy można pomarzyć. W sezonie letnim alternatywą staje się dojazd rowerem przez lasy do Karpisk, Celestynowa lub Starej Wsi, gdzie można wsiąść do pociągu i kontynuować podróż do Otwocka lub Warszawy.

W ciągu ostatnich kilku lat zlikwidowane zostały połączenia:

  • 29.06.2017 – Otwock-Ostrów-(Jatne-Dyzin-)Kołbiel, obsługiwane przez Usługi Transportowe Mikrobus
    Trasa została później przejęta przez Mobilis PKS Mińsk Mazowiecki.
  • 30.06.2018 – Mińsk Mazowiecki-Kołbiel-Celestynów, obsługiwane przez Mobilis PKS Mińsk Mazowiecki
    We wrześniu połączenie zostało częściowo (Celestynów-Kołbiel) przywrócone przez UTJ Wołoszka. Dalszą podróż można kontynuować po przesiadce autobusami tego samego przewoźnika.
  • 30.06.2018 – Celestynów-Kołbiel-Radachówka, obsługiwane przez Mobilis PKS Mińsk Mazowiecki
  • 30.06.2018 – Otwock-Ostrów-Kołbiel, obsługiwane przez Mobilis PKS Mińsk Mazowiecki
    W sierpniu/wrześniu połączenia zostały przywrócone przez UTJ Wołoszka.
  • 07.2018 – Warszawa-Otwock-Celestynów-Zabieżki, obsługiwane przez ARKA Sp. J.
    Zawieszona do października/listopada, gdy przywrócono część kursów.

Gmina Celestynów próbowała utrzymać np. obsługę trasy Otwock-Zabieżki przez przewoźnika, jednak nie ma na to większego wpływu. Blokadą do działania samorządu jest brak ustaw określających sposób postępowania i finansowania połączeń lokalnych.

Prawo i Sprawiedliwość zapowiada walkę z białymi plamami na mapie transportu zbiorowego:

„Rząd ma obowiązek likwidować wykluczenie komunikacyjne w gminach i powiatach. Do połowy kwietnia zakończą się prace nad ustawą przywracającą połączenia komunikacyjne tam, gdzie zostały zlikwidowane, a do połowy maja podpis złoży prezydent”

– zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Ustawa ma wejść w życie zgodnie z zapowiedziami do maja. Mamy nadzieję, że spowoduje to przywrócenie zlikwidowanych połączeń oraz utworzenie nowych, ale potrzebnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Top