Flirt Kolei Mazowieckich zaprezentowany przez Stadlera na targach TRAKO

Podczas tegorocznych Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku firma Stadler Polska zaprezentowała oficjalnie pierwszy elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT wyprodukowany dla Kolei Mazowieckich. Nowoczesny, niskopodłogowy, pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT wyprodukowany w siedleckim zakładzie wyjedzie na trasę do Działdowa jeszcze w tym roku. Kolejne pojazdy (wyprodukowane w ramach drugiej umowy) przeznaczone będą na trasę Celestynów-Warszawa-Sochaczew.

W uroczystej prezentacji pierwszego nowego pojazdu dla Mazowsza wzięli udział: przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Kolei Mazowieckich oraz przedstawiciele zarządu i rady nadzorczej Stadlera. Pojazd został wyprodukowany w ramach kontraktu ramowego zawartego w styczniu 2018 r. Umowa o wartości ponad 2,2 miliarda zł zakłada dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT wraz z ich serwisowaniem w całym okresie do naprawy w poziomie utrzymania P5 (max. 18 lat) i będzie zrealizowana przy wsparciu środków unijnych. Wartość dofinansowania pierwszych sześciu pojazdów w ramach RPO WM to 96,16 mln zł. Kolejne pojazdy będą dofinansowane z POIiŚ w wysokości 580 mln zł. Zamówienie jest największym w historii polskiej kolei kontraktem na zakup pojazdów kolejowych.

Dostawy pojazdów produkowanych w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach zostały zaplanowane w sześciu transzach na podstawie oddzielnych umów wykonawczych. Pojazdy będą zastępowały stopniowo wycofywane elektryczne zespoły trakcyjne serii EN57 Kolei Mazowieckich, poprawiając znacząco komfort i bezpieczeństwo podróżowania w regionie, a także zapewniając nowe możliwości przewozowe. Pierwsza umowa wykonawcza na dostawę sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT, z której pochodzi prezentowany pojazd, została zawarta w maju 2018 r. Pojazdy z tego zamówienia przewidziano do obsługi trasy Warszawa – Działdowo. Kolejną umowę zawarto w marcu 2019 i dotyczy ona składów na trasę Sochaczew-Celestynów.

Pojazd FLIRT dla Kolei Mazowieckich to elektryczny zespół trakcyjny o lekkiej, aluminiowej konstrukcji, a jego nowatorskie rozwiązania techniczne gwarantują niskie zużycie energii elektrycznej. Jest wyposażony w klimatyzację, nowoczesny system informacji wizualno-dźwiękowej, bezprzewodowy dostęp do Internetu, wygodne siedzenia ze składanymi podłokietnikami i stolikami, gniazdka elektryczne oraz nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo podróżnym zapewnia monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, defibrylatory oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą lub kierownikiem pociągu w sytuacji awaryjnej.

Pojazd jest przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom z ograniczoną mobilnością oraz pętlę indukcyjną dla osób niedosłyszących poprawiającą słyszalność komunikatów. Przewidziano w nim także miejsce do przewozu wózków dziecięcych i rowerów.

Pociąg obsługiwany pojazdami FLIRT będzie mógł poruszać się z prędkością maksymalną 160 km/h. Jeden ezt FLIRT zmieści 590 podróżnych, w tym 269 osób na miejscach siedzących. Pojazd to także nowa jakość dla obsługi pociągu – ergonomicznie zaprojektowana kabina maszynisty jest wyposażona w komfortowy fotel, urządzenie do chłodzenia i podgrzewania posiłków. Została także zaprojektowana strefa dla kierownika pociągu wyposażona m.in. w ekran monitoringu z możliwością wygłaszania komunikatów.

Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Mazowieckich jest wyposażony w urządzenia ETCS poziomu 2 (nowoczesny system GUARDIA produkcji Stadlera), który zwiększa bezpieczeństwo ruchu i prowadzenia pojazdu poprzez automatyczną kontrolę prawidłowości postępowania przez maszynistę. Spełnia także wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227).

Fot. Koleje Mazowieckie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *