Od września pociągi ruszą po jednym torze

Wysokowydajne maszyny szykują nowy drugi tor pomiędzy Otwockiem a Pilawą. Budowane są nowe perony. Roboty związane są z modernizacją linii z Warszawy do Lublina. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększa możliwości i komfort kolejowych podróży. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wysokowydajne maszyny torowe pracują przy modernizacji linii kolejowej na blisko trzydziestokilometrowym odcinku z Otwocka do Pilawy. Regulują położenie toru, aby pociągi mogły jeździć szybko i bezpiecznie. Na jednotorowym dotychczas odcinku, budowany jest drugi tor, co zlikwiduje ograniczenia w kursowaniu pociągów – tzw. „wąskie gardło”. Ułożono już ponad 20 km nowego toru.

Pracowita trójka

Miedzy Otwockiem a Pilawą, na odcinku z Otwocka do Celestynowa, pracują trzy maszyny: podbijarka torowa, profilarka tłucznia oraz dynamiczny stabilizator toru (DTS). Łączna długość zestawu to ponad 65 metrów, a waga około 230 ton.

W pierwszej kolejności podbijarka wyrównuje tor poprzez tzw. podbicie. Maszyna unosi tor i jednocześnie podsypuje pod podkłady tłuczeń. Zadaniem profilarki jest rozprowadzanie i wyrównywanie tłucznia – oczyszczenie toru i usunięcie nadmiaru kruszywa. Profilarka może magazynować nawet 25 ton tłucznia i użyć go w miejscach, gdzie występują braki. Końcowe prace wykonuje dynamiczny stabilizator toru (DTS). Jego zadaniem jest zagęszczenie podsypki, dzięki czemu tor staje się bardziej stabilny. Maszyny w ciągu dnia mogą wyregulować do 4 km toru. Po odcinku objętym pracami muszą przejechać minimum 2-3 razy.

Po wykonaniu robót pomiędzy Otwockiem a Celestynowem, maszyny będą pracować na kolejnym odcinku w kierunku Pilawy.

Dla podróżnych budowane dostępniejsze przystanki

Na odcinku Otwock – Pilawa budowane są nowe perony na 8 stacjach i przystankach, m.in. w: Zabieżkach, Augustówce i Śródborowie. Będą wyposażone w ławki, wiaty i nowe oświetlenie. Dobrą orientację zapewnią tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. W Celestynowie układane są już płyty nowych peronów. Budowane są szerokie wiaty i przejście podziemne. Perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Przebudowywane są też mosty i wiadukty. Wykonawca pracuje przy wiaduktach kolejowych przy ul. Orlej i Żeromskiego w Otwocku, które zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawnią komunikację w mieście. Przy ul. Orlej gotowe są już konstrukcje dwóch wiaduktów kolejowych. Budowany jest układ drogowy. Udostępnienie przejazdu pod torami planowane jest na przełomie czerwca i lipca. Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku toru i drogi zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych.

Konieczne dodatkowe prace

Na odcinku Celestynów – Pilawa konieczne są dodatkowe roboty przy wzmocnieniu gruntu i stabilizacji podłoża dla uzyskania wymaganych parametrów linii szykowanej na prędkość 160 km/h. Wykonawca musi likwidować ponad 70 nieprzewidzianych kolizji z nieujętą na mapach infrastrukturą podziemną. To konieczność przekładania m.in. kabli oraz instalacji gazowych. Prace zajmą więcej czasu niż pierwotnie planowano.

Przywrócenie ruchu pomiędzy Otwockiem a Pilawą zaplanowano jednotorowo we wrześniu. Wszystkie prace na tym odcinku zakończą się w grudniu 2020 roku. Po uzyskaniu niezbędnych dokumentów zwiększy się prędkość maksymalna pociągów do 160 km/h oraz wzrośnie przepustowość linii kolejowej. Pozwoli to przewoźnikom na uruchomienie większej liczby pociągów regionalnych i dalekobieżnych.

Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” to ponad 3,5 mld zł. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Wszystkie prace na linii Warszawa – Lublin w ramach I etapu zostaną zrealizowane do 2022 roku.

Komunikaty prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych

3 myśli na temat “Od września pociągi ruszą po jednym torze

  • 20 maja 2020, 09:23 o 09:23
    Permalink

    pociągi ruszą a kiedy ruszy budowa tunelu

    Odpowiedz
  • 18 maja 2020, 19:03 o 19:03
    Permalink

    Świetna informacja! Nurtuje mnie tylko maksymalna prędkość 160km/h. Jestem ciekaw na ilu odcinkach relacji Dęblin – Warszawa Wschodnia ta prędkość będzie osiągalna i o ile skróci się czas podróży po zakończeniu modernizacji.

    Mam wrażenie że przystanki między Śródborowem a Gocławiem są zbyt gęsto rozmieszczone aby poruszać się między nimi z prędkością 160km/h. A może jestem zbyt sceptyczny 🙂

    Pozdrawiam.
    W.

    Odpowiedz
    • 19 maja 2020, 15:12 o 15:12
      Permalink

      To zależy od tego, czy na tym odcinku będzie jeździł nowy tabor (bo domyślam się, że chodzi o pociągi KM). Infrastruktura docelowo będzie wyposażona w tzw. sygnalizację kabinową, zatem jeżeli tabor też będzie w nią wyposażony (patrz. ETCS), to nie będzie problemu w trasowaniu pociągów z tą maksymalną prędkością 160 km/h, przy pojedynczej obsadzie. Obecnie jest tak, że jeżeli nie ma odpowiednich zabezpieczeń prowadzenia ruchu (wspomniany ETCS na linii + w pojeździe), pociągi mogą jeździć powyżej 130 km/h wyłącznie prowadzone przez dwóch maszynistów, co już staje się problematyczne przy pociągach osobowych. Dlatego też zwykle nowy tabor w połączeniach regionalnych jeździ maks. 130 km/h, bo wspomniana sygnalizacja kabinowa jest w Polsce dopiero na etapie wdrażania. Będą urządzenia – wspomniane ograniczenie do 130 km/h zniknie.

      Na odcinku Wwa – Otwock maksymalna prędkość po układzie torów podmiejskich będzie wynosić 120 km/h. Więcej nie, bo jak Pan wspomniał – i tak na tym konkretnym odcinku pociągi osobowe zatrzymujące się na każdym przystanku po prostu szybciej nie zdołają pojechać, bo już będą musiały hamować.

      Natomiast po układzie dalekobieżnym, który ma powstać (czyli słynny już trzeci i czwarty tor) 160 km/h jak najbardziej będzie. Tak samo na odcinku Otwock – Dęblin. Odległości między przystankami są już większe + ruch będzie już mieszany, więc te prędkości będą osiągane. Docelowo będzie to możliwe zarówno przez pociągi osobowe, przyspieszone jak i IC.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *