Porozmawiajmy o kolei po modernizacji. Czy SKM ma szansę dojechać do Celestynowa?

Rozmawiając o trwającej wciąż modernizacji linii kolejowej nr 7 często mówi się o częstszych pociągach kursujących do Warszawy. Przy tym często pojawiają się plotki o przedłużeniu linii SKM Warszawa do Celestynowa. Ze względu na wysokie koszty utrzymania linii mówi się, że to nie możliwe. Czy na pewno?

Gmina Celestynów dopłaca 56 500 złotych dofinansowania do pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa. W roku 2020 koszty utrzymania tych połączeń to 5 585 000 złotych. Gmina Celestynów licząca około 12 tysięcy mieszkańców dopłaca 1%. Około 90% kosztów pokrywają gminy Józefów i Otwock, ponieważ większość pociągów kończy swoją trasę na dzień dzisiejszy w Otwocku.

Od sierpnia 2020 pociągi powrócą na trasę Otwock – Celestynów – Pilawa. Na początku ruszą tylko po jednym torze, ale już od grudnia przepustowość tego szlaku wzrośnie o 100% przez rozpoczęcie korzystania z nowego, drugiego toru. Dotychczas lepsze połączenie z Warszawą nie było możliwe przez istnienie tzw. “wąskiego gardła”, już za kilka miesięcy problem ten zniknie. Nieoficjalnie wiemy, że Koleje Mazowieckie planują przywrócenie połączeń w relacji do/z Celestynowa. Nie wiadomo jak będzie wyglądał rozkład jazdy (myśląc o tym od grudnia 2020) oraz z jaką częstotliwością będą kursować pociągi w godzinach szczytowych.

Porównując Celestynów do Mrozów (linia kolejowa nr 2) można przypuszczać, że w szczycie komunikacyjnym pociągi będą odjeżdżać z częstotliwością co ok. 15 minut. Jeżeli uruchomione zostaną połączenia przyspieszone – na trasie z pewnością pojawi się postój w Celestynowie. Oferta połączeń będzie (od grudnia) o wiele lepsza w porównaniu do tej zanim rozpoczęto prace modernizacyjne.

Wróćmy jednak do SKM’ki. Czy przypuszczając, że oferta Kolei Mazowieckich będzie wystarczająca korzystne byłoby jej uruchomienie dla mieszkańców? Niewątpliwie, uruchomienie połączeń SKM na trasie Celestynów – Warszawa przyniosłoby korzyść w postaci wspólnego biletu ZTM-KM, która musiałaby zostać przedłużona do Celestynowa (dziś granicę dla drugiej strefy stanowi Śródborów).

Gmina Celestynów powinna już teraz rozpocząć rozmowy z władzami sąsiednich gmin, ZTM Warszawa i Kolejami Mazowieckimi o możliwości przedłużenia II strefy biletowej (wspólny bilet ZTM-KM) od grudnia 2020 oraz o ewentualnym przedłużeniu wybranych połączeń SKM do stacji Celestynów. Gdyby pociągi rozpoczęły kursowanie w grudniu, zapewne korzystaliby z nich nie tylko mieszkańcy naszej gminy, ale także sąsiednich, a nawet odległych – można byłoby porozmawiać o możliwości dofinansowania ze strony “sąsiadów”. Z pewnością uruchomienie kilku pociągów nie jest niemożliwe, co widać na trasie do Radzymina i Wieliszewa, gdzie pociągi SKM Warszawa nie jeżdżą w takcie co 30 minut jak na trasach do Otwocka, Sulejówka czy Pruszkowa.

Drodzy mieszkańcy – gdyby pociągi SKM Warszawa docierały do Celestynowa, korzystalibyście z nich?

4 thoughts on “Porozmawiajmy o kolei po modernizacji. Czy SKM ma szansę dojechać do Celestynowa?

  • 21 września 2020, 18:25 o 18:25
    Permalink

    Oczywiście że NIE.
    Zdecydowanie szybciej i taniej jest samochodem.

  • 8 września 2020, 07:34 o 07:34
    Permalink

    Oczywiście, czekam na taką możliwość

  • 2 lipca 2020, 18:55 o 18:55
    Permalink

    Oczywiście że tak, na razie dojeżdżam do Otwocka i tam dalej pociągiem do Warszawy na studia

    • 31 sierpnia 2020, 08:41 o 08:41
      Permalink

      Oczywiście, co tow.ogole za pytanie? Odpowiedz wydaje sie prosta, wszyscy na to czekają…

Komentarze są wyłączone.