Wniosek twórcy TVC w/s transportu publicznego na terenie Gminy Celestynów

“Wydaje się, że Gmina Celestynów jest dobrze skomunikowana, bo mamy na jej terenie kolej. To tylko pozory, bo gdy nie mieszka się przy torach lub w niedalekiej odległości od nich, transport publiczny praktycznie nie istnieje. Piszę to myśląc chociażby o miejscowościach Regut, Podbiel, Ponurzyca, gdzie dojechać mogę rowerem, bądź szkolnym autobusem raz-dwa dziennie. Taksówka w Celestynowie może i jest, ale bądźmy EKO i nie płaćmy za takie bliskie przejazdy jak za zboże.” – wniosek twórcy TVC do samorządowców i innych instytucji w/s transportu publicznego na terenie Gminy Celestynów.

Zwracam się do Państwa z prośbą o wszczęcie postępowania w następujących sprawach, mając na celu ułatwienie codziennych podróży komunikacją publiczną oraz walkę z wykluczeniem komunikacyjnym na obszarze Gminy Celestynów:

  • Przedłużenie II strefy biletowej Kolei Mazowieckich (oraz ZTM Warszawa) do stacji Celestynów, a także III strefy biletowej Kolei Mazowieckich do przystanku Zabieżki lub do Pilawy
  • Współpraca z sąsiednimi gminami, a także ZTM Warszawa mająca na celu stworzenie wariantu linii autobusowej N72 z końcem trasy w Celestynowie przy dworcu PKP.
  • Współpraca z sąsiednimi gminami, a także ZTM Warszawa mająca na celu uruchomienie linii autobusowej dziennej wzdłuż torów z przykładowym przebiegiem trasy: WARSZAWA: MIĘDZYLESIE – Aleja Dzieci Polskich – Żegańska – Zwoleńska – Mrówcza – Mozaikowa – Przewodowa – Patriotów (zachodnia jezdnia) – JÓZEFÓW: Piłsudzkiego – OTWOCK: Kołłątaja – Świderska – Orla – Powstańców Warszawy – Andriollego – Hoża – Przewoska – Batorego – Matejki – Filipowicza – Poniatowskiego – Narutowicza – Armii Krajowej – POGORZEL: Warszawska – Brzozowa – GLINA: Otwocka – Marii Dąbrowskiej – STARA WIEŚ: Fabryczna – Dąbrowiecka – DĄBRÓWKA: Mazowiecka – CELESTYNÓW: Otwocka – Pl. Kard. Wyszyńskiego – Świętego Kazimierza – Jankowskiego – Obrońców Pokoju – PKP CELESTYNÓW (z opcją wydłużenia do os. Jednostka Wojskowa)
    • Najważniejsze obiekty przy proponowanej trasie:
      • Centrum Zdrowia Dziecka
      • Międzyleski Szpital Specjalistyczny
      • PKP Międzylesie jako węzeł przesiadkowy z autobusami w kierunku Centrum m. st. Warszawy
      • Szpital Powiatowy w Otwocku
      • Miejski Dom Kultury w Otwocku
      • Park Miejski w Józefowie
      • PKP Otwock jako węzeł przesiadkowy z autobusami w kierunku innych miejscowości, a także przystanek dla wybranych linii ZTM (702, 722)
      • Park Miejski w Otwocku (przystanek przy LO)
      • PKP Celestynów jako węzeł przesiadkowy z autobusami prywatnych linii autobusowych
    • Głównym zadaniem linii byłoby uzupełnienie oferty pociągów KM i SKM, a także umożliwienie dojazdu m.in. osobom starszym do centrów miast, punktów usługowych i szpitali. Proponowany przebieg trasy nie pokrywa się z żadną linią autobusową, a jednocześnie nie stanowi dużej konkurencji dla prywatnych przewoźników. W weekendy z linii korzystałyby z pewnością mieszkańcy Otwocka, Józefowa, Warszawy – osoby dążące do rekreacji na świeżym powietrzu: na grzyby, na jagody i inne owoce lasu do Lasów Celestynowskich.
  • Współpraca z sąsiednimi gminami mająca na celu uruchomienie stałych połączeń autobusowych pomiędzy stolicami gmin przez prywatnych przewoźników uruchamianych przynajmniej kilka razy dziennie w dni robocze na trasach (Linie mają na celu umożliwienie przejazdów ze wsi do siedzib gmin, a także ułatwić transport z jednej siedziby do drugiej):
    • Celestynów – Dyzin – Jatne – Ostrów – Wola Ducka – Wólka Mlądzka – Otwock
    • Celestynów – Regut – Tabor – Podbiel – Ponurzyca – Osieck – Grabianka – Jaźwiny – Pilawa – Lipówki – Garwolin
    • Celestynów – Gózd – Skorupy – Stara Wieś Druga – Kołbiel – … Mińsk Mazowiecki
    • Celestynów – Człekówka – Karpiska – Chrosna – Chrząszczówka – Kąty – Zabieżki – Augustówka – Jaźwiny – Pilawa
  • Współpraca z lokalnym przewoźnikiem autobusowym MiniBus Karczew mająca na celu uruchomienie większej ilości bezpośrednich kursów na całej trasie Warszawa-Celestynów (bez przesiadek, nie skomunikowania) lub wydłużenie trasy do Zabieżek w przypadku podjęcia się uruchomienia linii autobusowej ZTM proponowanej w punkcie 3.

Wydaje się, że Gmina Celestynów jest dobrze skomunikowana, bo mamy na jej terenie kolej. To tylko pozory, bo gdy nie mieszka się przy torach lub w niedalekiej odległości od nich, transport publiczny praktycznie nie istnieje. Piszę to myśląc chociażby o miejscowościach Regut, Podbiel, Ponurzyca, gdzie dojechać mogę rowerem, bądź szkolnym autobusem raz-dwa dziennie. Taksówka w Celestynowie może i jest, ale bądźmy EKO i nie płaćmy za takie bliskie przejazdy jak za zboże.

Nie ma co się spodziewać szybkich efektów w postaci wysokiej frekwencji na liniach „opuszczonych” dawno temu przez jakiekolwiek autobusy i busy. Najpierw trzeba zainwestować w optymalną ofertę, by po jakimś czasie linia się przyjęła w lokalnej społeczności, zdobyła grono pasażerów podróżujących stale do pracy, szkoły. Jedno-dwa połączenia to z pewnością mało i uważam, że na takiej trasie powinno być minimum 6 połączeń TAM i Z POWROTEM (3 do południa i 3 po południu, wieczorem).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *