Nowe-stare problemy na zmodernizowanej kolei

Kilka dni temu wznowiono rozkładowy ruch pociągów osobowych pomiędzy Otwockiem, Celestynowem i Pilawą. Otwarto jeden z dwóch nowo wybudowanych torów. Na powrót bezpośrednich połączeń z Warszawą czekały osoby mieszkające przy linii kolejowej i okolicznych wsi. Wszystko byłoby kolorowe gdyby nie awarie, które już od poniedziałku paraliżują rozkład. Skąd biorą się utrudnienia w podróżowaniu pociągami?

Analizy źródła utrudnień dokonamy na podstawie dnia dzisiejszego (02.09.2020):

  1. Pociąg Kolei Mazowieckich nr 12402 rel. Łowicz Główny – Dęblin odjechał ze stacji Sochaczew z opóźnieniem około 30 minut. Musiał zostać przepuszczony od stacji Otwock do stacji Celestynów tak, aby w Świdrze / Otwocku nie blokować toru pociągom kończącym i rozpoczynającym bieg w Otwocku. Do stacji Celestynów opóźniony pociąg dociera chwilę przed godziną 09:00.
  2. Na stacji w Celestynowie czeka na niego rozkładowo mijający się o godzinie 08:33 pociąg Kolei Mazowieckich nr 21706 rel. Dęblin – Warszawa Zachodnia. Odjeżdża on opóźniony z Celestynowa około godz. 08:57.
  3. Do Otwocka pociąg dojeżdża o 09:17 z prawie 30 minutowym opóźnieniem. Tam czeka już pociąg Kolei Mazowieckich nr 93550 rel. Grodzisk Mazowiecki – Otwock (09:02) – Celestynów (09:19) – Pilawa. W efekcie pociąg odjeżdża również z opóźnieniem.
  4. Pociąg do Celestynowa dociera opóźniony, a tu musiał na niego czekać kolejny pociąg w kierunku Warszawy. Warto dodać, że w międzyczasie. PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. wprowadziło telefoniczne zapowiadanie pociągów pomiędzy stacjami Otwock i Celestynów przez co na tych stacjach postój trwa chwilę dłużej ze względu na konieczność wydania pozwolenia na przejazd szlaku z wyłączonymi semaforami.
  5. Pociągi kursują ze średnim opóźnieniem 20 minut. Łapią je na stacjach w Celestynowie lub Pilawie jadąc w kierunku Warszawy oraz w Celestynowie lub Otwocku jadąc w kierunku Dęblina.
  6. Po południu sytuacja między Otwockiem i Celestynowem powoli się normuje. Niestety pomiędzy Warszawą Wschodnią, a Zachodnią wystąpiła usterka w urządzeniach sterowania ruchem kolejowym. Pociągi kursują z pominięciem podmiejskiej linii średnicowej. Nie wszystkie mogą nią przejechać, część połączeń zostaje odwołana lub skrócona. Niektóre pociągi utknęły np. na dworcu Warszawa Śródmieście. Inne stoją w “korku” przed Warszawą Zachodnią lub Wschodnią. Pociągi jadą opóźnione, docierają do Otwocka np. 30 minut po swoim czasie, kiedy na szlaku Celestynów – Otwock może znajdować się już inny pociąg w przeciwnym kierunku. Efekt domina oddziałuje na kolejne pociągi.
  7. Utrudnienia są na tyle duże, że Koleje Mazowieckie i Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zdecydowały o wprowadzeniu wzajemnego honorowania biletów w pociągach KM-SKM, które obowiązuje do odwołania.
  8. W efekcie opóźnienia jednego pociągu i poważnej awarii w Warszawie, pozostałe pociągi nadal kursują z opóźnieniami liczącymi od 5 do 50 minut. Niektóre na trasę nie wyjechały lub nie wyjadą wcale. Lista odwołanych pociągów na całej lub na części trasy znajduje się na stronie internetowej Kolei Mazowieckich oraz na Portalu Pasażera PKP PLK.

Na zakończenie utrudnień spowodowanych opóźnieniem innego pociągu niż nasz możemy liczyć w grudniu 2020 po otwarciu drugiego toru pomiędzy Otwockiem, a Pilawą. Znacznie zwiększy się przez to przepustowość linii kolejowej. Wówczas awarie urządzeń sterowania ruchem kolejowym i tym podobnych również powinny zniknąć lub nie oddziaływać na rozkład aż w takim stopniu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *