Czy sztuczna inteligencja zrujnuje Twój ulubiony serial?

Czy sztuczna inteligencja zrujnuje Twój ulubiony serial?

Justine Bateman nie chce wymieniać nazwisk, ale pewnego razu przyjaciel, który jest showrunnerem serialu, przyszedł do niej z dylematem: zespół serialu był już w trakcie kręcenia drugiego sezonu, gdy dyrektor z sieci telewizyjnej wpadł na pomysł. Postać z pilota nie została dobrze przyjęta przez widzów, więc postanowiono użyć trochę sztucznej inteligencji i zastąpić ją kimś innym.

Showrunner – oraz Bateman, aktorka i reżyserka – byli zrozumiale oburzeni. „Kiedy zmieniasz początek czegoś, zmieniasz trajektorię twórczą,” mówi Bateman. „Widzowie doznają szoku, gdy dotrą do trzeciego lub czwartego odcinka, ponieważ to, co zostało ustawione w pilocie, zostało zmienione i teraz nie ma sensu.” Użycie AI mogło wydawać się prostym rozwiązaniem dla dyrektora, ale dla showrunnera było katastrofą.

Jednak AI coraz bardziej wkracza do telewizji – i może to mieć poważne konsekwencje dla branży. Chociaż WGA i Sag-Aftra dużo mówiły o potencjale AI w kradzieży miejsc pracy podczas ubiegłorocznych strajków w Hollywood, niedawny raport CVL Economics wskazuje, że do 2026 roku prawdopodobnie 203 800 amerykańskich miejsc pracy w branży rozrywkowej zostanie „zakłóconych” przez AI. Czyni to technologię straszliwym agentem zmiany dla telewizji i całej branży rozrywkowej.

Chociaż użycie AI wciąż jest postrzegane jako swego rodzaju mina lądowa w Hollywood – z większością ludzi omijających publiczny sceptycyzm i (uzasadnione) postrzeganie, że zastępują ludzi komputerami – to nie oznacza, że AI nie jest już wszędzie. „Wiele z tego, co ludzie określają jako ‘AI’, to rzeczy, które były używane w ciągu ostatniej dekady,” mówi Emily St James, scenarzystka telewizyjna, podcasterka i krytyczka kulturalna. Disney+ użył Respeecher, aby zmienić zmęczony głos 68-letniego Marka Hamilla w głos 20-letniego Luke’a Skywalkera do serialu The Mandalorian.

BBC i Amazon MGM Studios przyznały się do użycia AI do tworzenia materiałów marketingowych dla seriali takich jak Doctor Who i Fallout (w tym dziwnie niedokładnego obrazu AI przedstawiającego Los Angeles). A Banijay, globalny konglomerat stojący za ponad 200 reality show, w tym Deal or No Deal i Keeping Up With the Kardashians, właśnie uruchomił AI Creative Fund, aby tworzyć nowe programy. Już wydał Fake Show, włoską serię, w której celebryci muszą improwizować komiczne sceny generowane przez AI.